5. foglalkozás – A hír

A foglalkozás elsődleges célja az, hogy a diákok megértsék egy esemény hírré válási folyamatát. Legyenek tisztában a hír műfaji alapelemeivel, a hitelesítés eszközeivel, a hírértéket meghatározó tényezőkkel, a hírérték fogalmával. Ismerjék föl azt, hogy több forrásból származó információk pontosabb híradást és jobb tájékozódást biztosítanak. Tájékozódjanak saját és osztálytársaik hír-fogyasztási szokásairól.

 

1. Ráhangolás, a feldolgozás előkészítése

1. Üzenet
A minden foglalkozás elején megszólaló földönkívüli egy rövid filmbejátszásban kérdéseket tesz föl a gyerekeknek a foglalkozás témájával kapcsolatban.
2. Az otthoni feladatok bemutatása
A csoportok kiteszik a projektfalra és bemutatják profiljukat, egymás munkáit “Like” jelekkel értékelik.
3. Csoportbontás
A gyerekek “tornasorba” állnak, aszerint, hogy mennyire érdeklődnek a hírek iránt, így heterogén csoportok alakulnak.

2. Új tartalom feldolgozása

1. A hír alkotóelemei
A gyerekek egy Örkény-egyperces hírein keresztül megismerkednek a hír alkotóelemeivel.
2. Hírérték
A gyerekek csoportban megismerkednek a hírérték fogalmával úgy, hogy “szerkesztőségként” hírpárokról döntik el, melyik alkalmasabb közlésre.
3. A hírek megbízhatósága
Ismerkedés az internetes álhír (hoax) jelenségével, egy hoax kisfilm megtekintése, irányított beszélgetés a hírek hitelességéről és az újságírók felelősségéről.
4. Így készülnek a hírek
A szerepjáték során a gyerekekből újságírók és szereplők lesznek, az újságírók interjúkat készítenek a szereplőkkel, majd az információkból hírt írnak, végül a csoport közösen dönt arról, hogy mi legyen az eset (ami a hírekből kiderült) következménye.

3. Új tartalom összefoglalása

1. Ahogy a hírek készülnek – válaszok az üzenet kérdéseire
Irányított beszélgetés arról az előző játék mennyiben modellezte a valóságot.
2. Otthoni feladat
Szabadon választott csoportban iskolaújság készítése, leglább két reklámmal.

.

A teljes programcsomag letöltéséhez be kell jelentkeznie.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.