Az vagy, amit kedvelsz – internet, közösségi oldalak
Mi ez?
Az internet sokat tud rólunk – de csak olyan adatok alapján, amiket mi adunk meg. Angol kutatók vizsgálata alapján Facebookos kedveléseink (Like-jaink) alapján ki lehet találni személyiségjegyeinket, szexuális orientációnkat, vallásunkat, politikai és világnézeti elveinket.
A teljes kutatás itt olvasható, a legjellemzőbb like-ok listája pedig itt.
A szerzők létrehoztak egy weboldalt, ahol minden Facebook-felhasználó tesztelheti, milyen személyiségképet rajzol róla ez az alkalmazás.
Mire használható?
Miközben használjuk az internetet, nyomokat hagyunk. A médiával kapcsolatos legnagyobb félelmek egyike manapság, hogy kik, hogyan és hol gyűjtenek adatokat rólunk, és azt mire használják. A televíziókészülék, amely adatokat küld médiafogyasztási szokásainkról, a közösségi oldalak, ahol boldogan árulunk el mindent magunkról, a Google, amely a levelezéstől a képeinken át a keresésekig és földrajzi helyünkig mindent lát – ha beállítjuk.
Cél:
Annak tudatosítása, szemléletessé tétele, hogy az interneten mindig nyomokat hagyunk.Fontos azonban, hogy a következtetés ne az legyen, hogy nem szabad ezeket az alkalmazásokat használni, hanem hogy ezt tudatosan tegyük. Önkép, önismeret fejlesztése, saját személyiségkép, identitás.
Nevelési célok:
- erkölcsi nevelés (felelősség)
- állampolgárságra, demokráciára nevelés
- önismeret és társas kultúra
- médiatudatosságra nevelés
Műveltségterületek:
- Informatika
- Magyar nyelv és irodalom
- Ember és társadalom
Lehetséges feladatok:
10-12 éveseknek:
- ha a tanárnak van „hivatalos”, publikus Facebook-oldala (nem a privát), bemutathatja azon
- megbeszélheti a gyerekekkel, hogy otthon nézzék meg szüleikkel, beszélgessenek, és számoljanak be élményeikről
- irodalom- vagy történelemórán össze lehet gyűjteni egy-egy személyiség like-jait, és használni a jellemfejlődés bemutatásához
13 év fölöttieknek:
- (a fentieken kívül)
- ha regisztráltak, otthon megnézhetik saját adataikat és beszámolhatnak; megbeszélési szempontok: vajon valós képet ad-e,mit honnan tudhat, mi az, ami váratlan vagy meglepő, miben téved és miért (fontos, hogy nem kell konkrét példákat, adatokat kérni – az magánügy; csak az élményekre, érzésekre, véleményre figyelni)
- megbeszélés: milyen adatokat érdemes/hasznos megadni, (nagymama-szabály: csak olyat teszek közzé, amit neki is megmutatnék)
Középiskolásoknak:
- (a fentieken kívül) – itt már szükséges lehet a kutatás módszertanának rövid ismertetése
- jellemző like-ok listájának kivetítése, megbeszélése
- Az alkalmazás a Big Five (ötfaktoros) személyiségelemzést veszi alapul, amely szerint a személyiséget öt faktor alkotja. Ennek alapján megpróbálhatnak „kedvenceket” kapcsolni egyes jellemzőnek tartott személyiségvonásaikhoz (természetesen ezeket sem szükséges nyilvánosan megbeszélni, ha van önként jelentkező, mondhat példát)
- Extroverzió – introverzió
- Együttműködés
- Lelkiismeretesség
- Stabilitás – neurocitás
- Élményekre való nyitottság
Módszertani megjegyzések
Más esetben is hasznos, ha a tanárnak van egy „publikus” Facebook-profilja, amely elkülönül a személyes profiltól. Ezen jelölhetik be a diákjai (ha nem így van, egy külön csoportot, korlátozott lehetőségekkel, mindenképpen létre kell hozni nekik, illetve fordított esetben elvárni ezt a diákoktól is). A publikus profil az oktatással, iskolával kapcsolatos témák, adatok, érdekességek, hírek megosztására, esetleg közös projektekre használható.
Az alkalmazást nem kell az órán, nyilvánosan, kivetítve használni (kivéve a hivatalos profil esetében, de ott is érdemes előtte leellenőrizni), hiszen olyan intim információkat mutat, amelyeket nem kell a nyilvánossággal megosztani – ezt érdemes ki is emelni.
Bármelyik feladatot választja is a tanár, az első lépés a diákok számára mindig a felkészülés: az óra előtt otthon (egyedül vagy a szüleivel) megnézi az oldalt. Kisgyerekeknél a szülők bevonása különösen fontos és hasznos hozadéka a feladatnak. A szülők maguk is szembesülnek saját profiljukkal, és beszélgetnek a gyerekeikkel erről a témáról. Az előzetes felkészülés abban is segít, hogy a gyerekek gondolkodjanak, kérdéseket, véleményt fogalmazzanak meg.