Így védd meg MAGAD a digitális függőségtől

Facebook-függőség. Folyamatos üzenetváltások. Egy kis titkos Candy Crush-ozás. Napi tizenöt megosztás. Nem, most nem a gyerekedről beszélünk, hanem rólad. Amikor a gyerekekről van szó, nincs hiány a képernyőidő csökkentésére vonatkozó jótanácsokból. (Egy következő cikkben mi is írunk majd néhányat).Egyre jobban látszik, hogy a képernyőfüggő mamák és papák nagy gondot jelentenek a gyerekek számára.
Talán az elhatározás már meg is érett benned – hogy azonnal elteszed a játszótéren a telefonod, ha a gyerek hív, hogy inkább beszélgetsz vele a buszon, hogy nem nézel meg azonnal minden üzenetet – valóban megtenni azonban nehéz. Mi most adunk néhány tanácsot.

Legyen egy folyamatosan alakuló “később megguglizom” – listád.Ha valami eszedbe jut beszélgetés közben, ne szakadj ki a társalgásból, és kezdj el utánanézni. Kimaradsz az élő eseményekből. Döntsd el, mi az, amit azonnal meg kell tudni (allergiás reakciók), és mi az, ami ráér később is (hol lehet kapni UV-szűrős sapkát). Mondd meg a gyereknek, hogy nem vonultál ki, elérhető vagy.

Szelidítsd meg a mobilt! Ha nem szeretnéd teljesen kikapcsolni a telefonodat, kapcsold ki az értesítéseket! A Beállítások illetve a Hangok szekcióban állíthatod át, hogy ne adjon hangot, ne is rezegjen. Az iPhone-okban van ne zavarj – üzemmód, Androidon lenémíthatod. Be lehet állítani azt is, hogy a fontos hívások azért hallatszanak.

Fantomrezgések. Éreszted már, hogy a zsebedben a telefon mintha rezgett volna? Elővetted, nem volt üzenet, de akkor már ránéztél egy kicsit a Facebook-ra, hogy mi újság? Úgy tűnik, ez a szindróma azokat sújtja elsősorban, akik túlságosan szorosan kötődnek a telefonjukhoz.

Szülői felügyelet – az egész családnak. Egyre több olyan mobilalkalmazás van, amellyel nem csak a gyerekek, hanem a saját médiahasználatunkat is monitorozhatjuk, korlátozhatjuk. Ha beírod a Google-ba a mobilfüggőség (smartpone addiction) keresőszót, rengeteg ilyen alkalmazást találsz. Ha ezt túlzásnak érzed (mert valljuk be, az is), tartsd be szigorúan a gyerekekre is vonatkozó szabályokat: étkezés közben, az elalvás előtti utolsó fél órában, illetve a tetszés szerint szabályozott családi “minőségi időben” nincsen mobilozás. Valószínűleg meg tudod csinálni.

Relaxáció, meditáció, mindfullness. Kutatások igazolják, hogy a telefon akkor is nyugtalanít, ingerel, ha éppen nem használjuk. Ha látótávolságon belül van, folyamatosan az motoszkál bennünk, hogy vajon mi türténik most a világban, miről maradunk éppen le? Gyakoroljuk a fenti technikákat, és próbáljunk egy kicsit valóban “kikapcsolni”.

Share Button

Minden vélemény számít!