Ha már muszáj, így válassz appot az ovisnak

Az amerikai szakirodalom egyértelmű állásfoglalása, hogy vannak valóban szép és hasznos, óvodáskorú gyerekeknek szóló mobilalkalmazások. Mi ezt nem vonjuk kétségbe (bár nem hiszünk minden fejlesztő játékban, cd-ben és iskolaelőkészítő foglalkozásban sem), de nem szeretnénk a ló másik oldalára sem átesni, nem gondoljuk bűnnek, ha egy óvodás a digitális technológiával találkozik. Mégis nagyon oda kell figyelni akkor, amikor a gyerekünk kezébe adjuk a telefont vagy a tabletet: a tulajdonviszonyokkal (ez az enyém) és a képernyőidővel (azzal, hogy mennyi ideig játszunk egyszerre) kapcsolatos döntéseket előre hozzuk meg!
Semmiképpen ne vegyen részt az alkalmazások kiválasztásában – ez a mi hatáskörünk. Nagyon sok szempontot kell mérlegelnünk.

Könyvet választani lényegesen könnyebb – elolvasunk néhány kritikát, belelapozunk a boltban, esetleg utánaolvasunk a szerzőnek a neten. Az appnál bonyolultabb a helyzet. Megnézhetjük az ajánló videót, és elolvashatjuk az app/play store értékeléseit, de ez kevés. (Az értékelések sokszor megbízhatatlanok vagy fizetettek – olyat keress, ahol valódi előnyöket ír le, vagy keress igazi ajánlókat, például a kisgyerekes Facebook-csoportokban, az ovistársak szüleivel beszélgetve vagy a CommonSenseMedia oldalán. Nálunk is lesz ilyesmi hamarosan.) Csak akkor ismered meg valóban az alkalmazást, ha letöltötted – akár fizettél is érte. Mindenképpen próbáld ki, mielőtt a kezébe adod!

Adunk néhány javaslatot, hogyan is válassz:

Legyen könnyen használható, az életkorának megfelelő

  • Az alkalmazásokra életkor szerint is kereshetünk
  • Semmiképpen sem tartalmazzon erőszakos, ijesztő vagy pornográf tartalmat
  • Egyszerű rajzok
  • Könnyen érthető, grafikus utasítások (ez különösen az angol nyelvű alkalmazások miatt fontos)
  • Lehetőleg ne legyenek alkalmazáson belüli vásárlások. Sok olyan app van, amely játék közben kínál föl újabb vásárlási lehetőségeket (pályák, eszközök, matricák stb.), amelyeknek nehéz ellenállni. Figyeljünk, hogy a gyerek semmiképpen sem vásárolhasson egyedül.
  • Ne legyen benne reklám (legfeljebb minimális, életkorának megfelelő, de inkább fizessünk a reklámmentességért)
  • Tudjon vele önállóan játszani (természetesen azért legyünk mi is a közelben.)

Tanulhasson vele (vagy ne)

  • Ha fontosnak tartjuk találhatunk betűket, számokat, formákat (angolul!) tanító játékokat.
  • Esetleg olyanokat, amelyek érzéseket, viselkedési mintákat, problémamegoldást gyakoroltatnak, vagy az élet egy hétjköznapi területét mutatják be.
  • Még jobb, ha a felnőttnek van beleszólása a játék irányításába, lehetőségek választásába.

Legyen az érdeklődését felkeltő, nem fiús vagy lányos

  • Olyat válasszunk, amiről azt gondoljuk, megfelel az érdeklődésének (például tigriseset vagy kiskonyhásat)
  • Ne babarózsaszín – sötétkék, hanem sokszínű színvilágot keressünk
  • Nyugodtan letölthetünk fiúnak öltöztetős, lánynak traktoros játékot.
  • A témák se sztereotipikusak legyenek, ne babát és autót, hanem például dinoszauruszosat válasszunk
  • Lehetőleg kerüljük a mesefilmekhez kapcsolódó játékokat, hogy ne alakítsunk ki túlzott kötődést egy témához.

Adatvédelem, biztonság

  • Ez nem csak a gyerekeknél nagyon fontos, de a szabályok itt még szigorúbbak.
  • Ne kívánjon az app semmiféle regisztrációt.
  • Legyen adatvédelmi beleegyező nyilatkozat, és olvassuk el alaposan.
  • Ha van benne kommunikációs lehetőség (ez nagyon ritka a kicsiknek szóló appoknál), figyeljünk arra, hogy csak ismerősökkel (családtagokkal) beszélgethessen.

https://www.commonsensemedia.org/blog/7-signs-an-app-is-a-good-choice-for-your-preschooler?utm_source=facebook&utm_medium=social

https://www.commonsensemedia.org/app-lists

 

Share Button