Élménypedagógia

1_2
 
A program legfontosabb eleme, hogy élményfoglalkozások segítségével közelíti meg valamennyi korcsoportban a választott témákat. Az élményfoglalkozás – ebben a körben – azt jelenti, hogy nem tételes ismereteket akar átadni, hanem a média révén szerzett tapasztalatok, tudások, élményekre építve, azok egyes elemeire játékos, alkotó formában reagál.

 

Az élmény azonban nem csak a gyerekeket illeti meg, hanem a pedagógusokat is. Cél, hogy a foglalkozásokra való felkészülés a pedagógus számára is – a teher mellett – élvezetet jelentsen és maguk a foglalkozások, pedig a pedagógus számára is élményszerűek legyenek. Az élményt a gyerekek megnyíló reakciói, alkotásai jelentik, illetve annak felcsillantása, hogy másfajta kommunikációs térben is lehet a gyerekek mindennapjait érintő dolgokat megismerni, azokkal foglalkozni. 
Az élményből a szülők sem maradnak ki. A programsorozat elején és végén két alkalommal kerül sor szülői csoportra.  A foglalkozások elsődleges célja, hogy informálja a szülőket a program létéről, működéséről, céljairól. A program emellett lehetőséget kínál arra, hogy a szülő – ráfordítással – másfajta kommunikációs térben is jelen legyen gyermeke médiatudatosságának fejlesztésében. A szülői szerep ma, az elvárások szintjén elsősorban a tiltás, illetve a megfelelő kontroll gyakorlása mentén működik. Abban kell segítséget nyújtani a szülők számára, hogy a gyermek által megosztható médiaélmények (amelyek nyilván csak egy szűk sávját jelentik az élményeknek) számukra is élményként jelenjenek meg. A szülői foglalkozás célja tehát részben segédanyagok révén a gyermeki befogadás, feldolgozás sajátosságainak megismertetése, részben a lehetséges közös tevékenység, kommunikáció formáinak bemutatása.

 

Az óvodás programban különösen hangsúlyos a foglalkozások élmény-jellege: A foglalkozások érdemi része Élményországban zajlik, ahova a gyerekek egy alagúton átbújva jutnak el és jutnak vissza az óvoda „terébe és idejébe”. Élményországban szabadabban szárnyal a képzelet, varázslatos dolgok történhetnek. Mások a kötöttségek, más a cél: ne hagyományos elvárások mentén működjenek a gyerekek. Élményországban állandó házigazdák, szabadon választható (például televíziós rajzfilm-)figurák kísérik a gyerekeket. Az óvodások grafikus és verbális módon is megosztják élményeiket. Az egyéb módszerek: a bábjáték, a dramatikus játék, a mozgásos fantáziautazás is ezt erősítik.

 

A letölthető programcsomagokban korosztályonként részletes módszertani – pedagógiai melléklet található.

 
A teljes programcsomagot az Óvoda, Alsó tagozat, Felső tagozat oldalakon töltheti le.

A letöltéshez be kell jelentkeznie.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.